Pengalaman paling berharga, milking cows!

HAri last keje sebelum cuti xmas & new year, aku dikidnap oleh team dairy science untuk pergi buat milk sampling dekat Tokanui farm (AgResearch Dairy Farm). Malam sebelum pergi sampling aku x boleh tdo sangat memikirkan depa nak datang amik aku pukul 4 pagi untuk ke farm. Wuuuwuwuwu..pukul 4 lebih gitu, sempat gak aku semayang subuh dulu (subuh awal..dekat kul 4 dah masuk), depa datang amik. perjalanan ke farm tu amik masa 30 minit gak.

Dah sampai sane, dah ada satu grup lagi, depa sume saintis2 dalam area dairy ni..ada juga yang terlibat dalam sampling ni sorang yang expert dalam keje2 farming..farm person yang tolong amik sample/perah susu.

Mula2 sampai, semua mula pakai overalls masing2, kemudian gumboots. Seawal kul 3 pagi agaknya, pekerja milking cows dah start datang buat keje. So, lebih kurang kul 5 kami sampai, pekerja sudah memulakan kerja mereka. Lembu suka waktu sunyi agaknya, untuk diperah susunya.

Aku yang first time dekat farm lembu susu agak kagum melihat teknologi perah susu yang agak high-tech, sophisticated gitu. satu shed yang moving around leh memuatkan 60 ekor lembu skali gus untuk milking.

Aku x sangka lembu ni, baik je beratur nak masuk dalam shed. sume baik2..ada gak yang grumpy..dengan teknologi yang canggih, bila lembu masuk dalam shed, pekerja akan letak cup (ada 4 biji) dekat lembu, then pump ni akan start sucking. Sampai satu masa, cup ni akan jatuh sendiri, bermakna tamatlah sesi milking cow untuk lembu tu pada waktu tu. Milking cow ni dibuat 2 kali sehari. Sekali milking, leh dapat up to 9 L jugak. Tapi ada jugak sampai 3 L je. Bergantung.

Untuk tujuan sampling, kami menggunakan shed yang memuatkan 20 ekor lembu je pada satu masa. salah sorang antara kami, pergi menghambat lembu so that lembu2 ni akan masuk ke area menunggu untuk masuk shed. Dengan bantuan palang bergerak beserta siren, lembu ini akan di paksa bergerak menghampiri pintu pagar memasuki shed, so that lembu xkan wonder around and mula beatur memasuki shed. apa yang kami sampling sebenarnya untuk melihat lembu mana yang ada mastitis.

Mula2, setiap lembu diperah susunya untuk melihat sama ada mereka dijangkiti mastitis atau tidak. jika ya, sample selanjutnya akan diambil.Pengetahuan aku sangat limited pasal mastitis (sejenis infection), kalau berminat sila google ye.

Aku punye keje hanya sebagai tukang tulis. Ada juga aku tolong2 letakkan cups lembu untuk mula milking bagi lembu2 yang tidak dijangkiti. Pengalaman letakkan cup/pump tu dekat tetek lembu tidak dapat aku lupakan. Selain itu, masa milking tu ada jugak lembu tetiba berak/kencing. Kalau kebetulan tengah sampling atau put on cups/pumps tu, memang bermandikan tahi/air kencing la. Wuwuuwuw...tapi nasib baik, setakat kami buat sampling xde pula yang x bernasib baik terkene..muahahha..kalau x, mandi free la.

Setiap kali depa berak/kencing kami terpaksa la bersihkan dengan air dari paip besar. Benda alah shed tu bergerak/berpusing so bila lembu dah siap kene milked, akan keluar dengan sendirinya atau dipaksa keluar, dlm masa yang sama lembu yang baik2 beratur masuk dalam shed (amik turn la). Aku rasa role aku x penting pun, tapi byk jugak aku blaja. Aku rasa next time kalau ada keje time summer yang nk cari org nk milk cows, aku sangup je kot..haahahah...Overall aku had fun time la milking cows ni. xde la teruk sanagat kecuali bau tempat tu la. Lagi satu dapat create networking..dlm team tu, sume org baru bagi aku. dapatla aku beralih interest ke susu pulak, sebelum ni byk ami tau hal daging..Lesson nya, grab je any chance put ahead you. Aku x nyesal pergi, walau kene bangun kul 3 pg pun.

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman di New Zealand part 1- Makanan

Empat musim di bumi New Zealand

Kisah King Midas