Human Rights Vs Animal Rights

Dutch calls for ban on religious slaughter - Europe - Al Jazeera English


"In the Netherlands, an animal rights party and the far-right Freedom Party are pushing for a ban on kosher and halal slaughter methods which critics say inflict unacceptable suffering on animals.

The parties say religious slaughter should only be allowed on the proviso that Jewish and Muslim groups can prove the process is humane.

Al Jazeera's Tania Page reports from Amsterdam"
Al-Jazeera

Hai..tidak cukup dengan cara penyembelihan mereka yang tidak mampu mengeluarkan sisa darah/kotoran yang sepatutnya keluar daripada haiwan sembelihan selepas sembelihan, hal sembelihan halal pula dipersoalkan. Oleh sebab darah yg sepatutnya keluar masih terperangkap dalam daging maka penyembelihan commercial (non-halal) mengundang risiko pelbagai penyakit. Mungkin ini antara sebab penyakit zaman sekarang pelik-pelik dan pelbagai malah lebih merumitkan keadaan; pencarian penawarnya amat sukar sekali.

Tak ada kerja sudah gamaknya pejuang animal rights ni. Human rights orang-orang di Palestine sudah terang-terangan tak terbela. Bukan saja perjuangan untuk penduduk muslim, malah yang menetap di Palestine terdiri juga daripada Christians dan lain2 yang lebih memerlukan pembelaan.

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman di New Zealand part 1- Makanan

Empat musim di bumi New Zealand

Pengalaman di New Zealand part 2- Makanan