Sweet Corn

Musim sweet corn di sini tiba lagi. Memang x sabar nak makan..tapi kene tunggu harga turun dulu. Bila harga akan turun? Bila productionnya berlebihan nnt. Skrg, di kebanyakan ladang, pokok jagung manis masih kecil lagi. By end of Feb nnt, mmg jagung2 ni akan dipetik byk2..





Aku masih ingat sewaktu di tempat keje (AgResearch) tahun lepas, kwn2 ditempat keje agihkan sweet corn. Seingat aku, sebanyak lbh krg 15 biji diberikn kpdku. Memang semuanya manis x beragak. AgResearch mmg ada tanah yg ditanam jagung manis ni. Kawan aku yang bekerja Plant Protection Dept telah dikerah pg ke farm untuk kutip sweet corn ni...Diorg yang distribute ke Dept lain..



Preparation nk mkn senang je. Kalau masuk 1-3 biji masuk microwave dalam 6-8 minit je (buat high power). Tengah panas2 lagi, sapu dengan salted butter...mmg laaaaa nikkkkmaaatt..ee..kecur air liur aku..



Sekarang ni pokok jagung tengah merimbun....buahnya kecik2 lg. Alhamdulillah, diberi juga kesempatan merasa nikmat yg diberi Allah ni. Memang bila sampai NZ ni, 1st time dpt mkn jagung semanis sweet corn ni. Ini lah hasil berbudi kepada tanah.. Berkat kesuburan tanah yg diberikan Allah, dapatlah segala jenis tumbuhan yang dapat kita makan ditanam. Teringin jugak rasanye nk bercucuk tanamm...tapi bila lah nk mula..hehhe.. InsyaAllah suatu hari nnt dengan niat mendekatkn diri kepada yang maha Pencipta segala sesuatu.



Dalam surah Al-An'am Allah s.w.t berfirman:

"Dan Dialah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu segala macam tumbuh-tumbuhan, maka Kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yang menghijau, Kami keluarkan dari tumbuhan yang menghijau itu butir yang banyak, dan dari mayang kurma mengurai tangkai-tangkai yang menjulai, dan kebun-kebun anggur, dan (Kami keluarkan pula) zaitun dan delima yang serupa dan tidak serupa. Perhatikanlah buahnya di waktu pohonnya berbuah, dan (perhatikan pulalah) kematangannya. Sesuangguhnya pada yang demikian itu ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman" [6:99]


Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman di New Zealand part 1- Makanan

Empat musim di bumi New Zealand

Kisah King Midas