Slaughterhouse yang mengerikan!



Inilah rupanya lebih kurang tempat yang dipanggil slaughterhouse. Penuh dengan heavy machine, yang sentiasa bergerak dan pastinya bising. Selain machine yang bergerak, untuk memudahkan pekerja menguruskan rangka lembu, mereka disediakan platform yang boleh bergerak ke bawah ke atas, ke kanan ke kiri.

Apa yang aku buat dekat tempat2 mcm ni? Awal minggu ni, hari isnin lepas aku dikerah untuk pergi sampling di slaughterhouse. Trial kali ini adalah untuk melihat tenderness daging yang berlainan pH. Sample yang perlu diambil adalah daripada 60 ekor lembu berlainan yang terdiri daripada 3 berlainan pH (dikelaskan sebagai ph rendah, pertengahan dan tinggi). Untuk satu kelas pH, sebanyak 20 ekor sample lembu diperlukan.



Aku agak terkejut pada mulanya bila saja sampai di parking slaughterhouse ni. Banyak gila kereta, memang ramai jugak pekerja farm ni. Tambah pula, summer season ni mmg peak season, lebih byk slaughtering dibuat. so ramai yang datang keje part time. Slaughterhouse ni adalah di bawah company Silver Fern Farm. Antara bisnesnya adalah menyembelih lembu halal lembu dan memang familiar dgn export daging halal ke middle east, Malaysia dan mana2 saje yang memerlukan bekalan daging halal.



Kebersihan dalam slaughterhouse memang tersangatlah penting. Sebelum ak pergi ke farm ni, aku dibekalkn gumboot dari tempat kerja, tapi malangnya boot tu agak tidak bersih la, terpaksa la aku sental dulu. Once sampai di sana (ambil masa 45 minit gak nk ke Te aroha slaughterhouse dari tempat keje), kami satu team, di bawa oleh org in charge ke dalam tempat processing. So aku sebenarnya tak berkesempatan tengok diaorg slaughter. Tapi apa yang sempat aku lihat adalah proses seterusnya selepas slaughter. Antaranya, ada pekerja guna mesin khas untuk menyiat kulit, memotong carcass kpd 2 bahagian, membuang organ2 dalaman, memotong bahagian daging kepada bahagian masing2 (spt terdapat di butchery mana2), packaging..etc.. Basically the whole process post-slaughtering sampai masuk ke high-tech refrigerated truck untuk distribution..




Inilah rupa aku sewaktu berada dalam salughterhouse tu. Rimas betul!!!! Terpaksa la. Sebab cleanliness tersangatlah dititikberat. Pada mualanya, nahas2 diorg suruh cabut tudung. Gila ape! Then aku cakap x boleh, then teammate aku pun back up.. No..no..No.. she can't. She's a moslem! Then waht they decided, dia suruh aku put on benda alah ni, just to cover bahagian tudung dekat leher juga x bagi nampak kerongsang.

Gambar2 yang dekat atas2 tu bukan gambar slaughteplant yg aku pergi, sebab manalah dibenarkan amik gambar. Gambar aku tu pun sebab masa break kejap, dan bukan dalam tempat slaughtering + processing pn, dekat tearoom. Macam rupa perompak pun ada pakai benda alah tu..hahahha. Selapas kenakan benda tu, kena put on safety helmet pulak. X sempat nk snap satu picture dgn safety helmet =p



Walaupun kerja di slaughterfarm ni macam lasak kan..(memang lasak pun), ramai juga perempuan bekerja. (muda2 lagi pulak tu) memang kena muda pun, sebab perlu banyak energy gak. Tapi memang ramai lelaki lagi la. Mula2 aku ditempatkan di bahagian grading untuk menentukan lembu mana yang blh disampling, ramai yang bekerja disekitar melihat aku asing sekali. aku rasa aku makhluk paling kecik kat situ....Lembu dah 4 kali ganda besar orang yang paling besar kat situ...Muahahahaha.. Orang2 yang bekerja pun plg tidak 2 kali besar aku..hahhaha....kerdil nye terasa..

Pada mualanya, aku rasa mcm x larat nak survive dalam salughterhouse tu selama 8 jam. Kami start masuk dari 3.30. Dan oleh kerana sesetgh pH untuk sampling yang kami nak tu sebenarnya agk payah untuk dapat (pH tinggi), kami memang bajet pukul 12tghmlm br habis sampling. Namun nasib menyebelahi kami, satu per satu carcass yang queue tergolong dalam pH range yang kami perlukan untuk mencukupkan 20 ekor lembu untuk tetiap satu pH range. Dalam 150 ekor pertama carcass yang lalu membolehkan kami sampling semua 60 ekor yang diperlukan, tidaklah memaksa kami menunggu sehingga 350 ekor carcass yang diproses sepanjang dari pukul 3 ptg -12 mlm. Alhamdulillah. Sampling berlangsung selama 4 jam stgh je.
Selapas sampling kami pg dinner..lapar gila....intense la waktu slm salughterplant tu..scaryy!
sampai rumah dalam pukul 9.30 malam..penat sungguh hari isnin lepas. But again, I really appreciate the experience given!

Comments

Anonymous said…
good experience babe
Anonymous said…
are you student?
Nana Mustafa said…
Nurul sauffi: sy student lg. sekarang tahun akhir BSc(hons) in biotech. Alhmdulillah sy berpeluang menghabiskan cuti musim panas sebanyak 2 kali berturut2 bekerja di di company research yang buat research in meat. so part of it was sampling that required me to go to slaughterhouse. Best!

Popular posts from this blog

Pengalaman di New Zealand part 1- Makanan

Empat musim di bumi New Zealand

Kisah King Midas