Raya..terakhir di New Zealand

Dah tahun ke-4 beraya di NZ. Ada beza tak kali ni? Sejarah raya ana di NZ..mai kite ikuti


SOLAT RAYA


Tahun pertama: Memang tak boleh dilupa..mana tidaknya, first time solat raya bukan di masjid Tg Api atau Masjid Kg Peramu =p Tambahan lagi, 1st time solat raya dengan majoritinya bukan Melayu! Kawan2 Somalia yang ramai, Alhamdulillah, terjalin ukhuwah..dapat rmai kenalan baru. First time jugak bersolat atas padang universiti. Alhamdulillah cuaca elok sekali 1 Syawal, berpeluang solat raya atas padang uni sendiri, anjuran bersama International centre Uni, Muslim Club Uni, dan Masjid Hamilton. Rasanya masa ni cuti stdy week kot..eh ye ke. ntah. betul2..dah cek calendar.





Tahun kedua: Pun tak boleh lupa..solat raya di rumah Kak Roza & Abg Halim. Oleh kerana raya jatuh pada hari bekerja, ramai pulak yang ada komitmen segera pada hari tersebut, maka ramai yang tidak boleh hadir ke solat raya di Hamilton Garden yang dianjur pihak masjid. Pukul 8.30 solat di rumah kak roza sudah selesai, tapi kalau di Hamilton Garden mungkin lambat sikit habis. So untuk yang terkejar2 ada kelas, lab, etc..ada yang pilih bersolat di rumah kak roza, then jamah makanan raya sket & sambung kerja. ana tengahari berkejar ke lab. Walaupun tak sempat nk solat eidul fitr di garden, ana sempat solat untuk eidul adha di garden bulan 12 sebab ana tak balik summer, bekerja.





Tahun ketiga: Ini pun masih segar dalam ingatan. X sempat nk solat beb..huhu. Pukul 9 ada test! tapi ok lagi daripada final exam, dok? antum mesti ada yang 1 syawal di dewan exam. =)) oleh kerana ana ni jenis study last minute..ada lagi nk kene ngafal, pulak masa tu test advance microb, pulun abis la. solat raya 2009 buat dekat rumah kak hanim. ada yang ke garden.


sampai2 aje rumah k.hanim, terus makan

Tahun keempat: Tahun ni ana rasa raya paling releks. walaupun ni dh final year, tahun honours, ana tak terikat dengan kelas..cuma dateline je byk. sebelum raya, keje yang perlu submit dalam masa terdekat dan minggu pertama raya kebanyakan dah siap. Alhamdulillah..ada la masa beraya. Pulak raya jatuh hari jumaat. raya sakan la sebab WEEKEND! hihi. Awal pagi..dh mandi sunat raya, solat subuh...takbir...mkn2, then turun awl2 ke hamilton garden cari parking yg cepat penuh. Sempat berjumpa saudara seagama dari negara lain untuk kali terakhir pd 1 syawal di bumi NZ. Rahmat-Nya..alhamdulillah.



riang ria hari raya







Nnnt citer kesah raya selepas solat raye! hihi..byk lg story mory nih
to be continued..

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman di New Zealand part 1- Makanan

Empat musim di bumi New Zealand

Kisah King Midas