Raya Paling Meriah!

Tanggal 1 Syawal 1430H di New Zealand jatuh pada 21 September 2009 bersamaan hari Isnin. walaupun sibuk dengan kelas, test, assignment, raya disambut begitu meriah skali di bumi Hamilton ni. Kul 8.30 pagi aku dah kuar dari rumah selepas selesai bersarapan nasi impit bersama rendang dan kuah kacang. Bukan menuju ke masjid untuk sembahyang raya, tapi ke university untuk menduduki test pada pukul 9 pagi. Nasib baik juga test di awl pagi, kalau dibuatnya belah petang, alamat x raya la pagi2 tu...selesai test, aku dan rakan2 undergrad terus cabut, namun kami sempat memaklumkan lecturer kami yang dah nak start ngajar sejurus selesai test. lecturer kate, OK, no Problem, u guys can go! hehehehehe...cabuttttttt summmee!






2 kelas hari isnin, kami mmg ponteng la (hari raya la....kene la raya). Raya pertama di Hamilton memang meriah. Saudara muslim di hamilton menunaikan solat raya di HAmilton Garden (masjid x muat). Ada jugak, Malaysian buat solat raya di rumah Kak Hanim Abg Zul di Brocas Rd. Most malaysian pegi bersembahyang di rumah Kak Hanim. Selesai solat dan makan2 di rumah Kak hanim, tetamu bergerak ke rumah lain2 malaysian pulak. kitaorg undergrad, sampai dalam kul 10 lebih (baru abis test). hari raya pertama saje, ak kira ada 10 buah rumah open house..(raya katakan, sume rumah la open). Ni antara rumah2 yg dikunjungi raya pertama

1. Rumah Kak hanim
2. Kak Aina
3. Kak Ros
4. Kak shira Fauzi
5. Kak Nani
6. Cik Tun
7. Pak Rahman
8. Kak Zu abg lee
9. Kak eli-aishah
10. kak Yati-Lili

Fuhh....selamat sudah raya pertama, balik raye terbongkang atas katil...kenyang tahap nak meletup perut ni. Makanan mmg pelbagai...terbuat rindu makanan mesia...pelbagai jenis nasi, pelbagai jenis mee, pelbagai jenis laksa, pelbagai jenis kuih raya..

Raya kedua, pg2 pegi kelas dulu. ada gap sejam, terus pg beraya, yelah jemputan open house x penah abis selagi raya x abis. abis kelas kami terus pg ke rumah kak rina, kire mkn tengah hari la..singgah jugak rumah kak dib. then sambung pg kelas. lepas balik kelas, terus sambung beraya lagi..muahhaahaa..antara rumah yang dilawati pada raya kedua:

1. Rumah Kak Rina
2. Kak Dib
3. Kak Su
4. Kak Nur-Arif
5. dr sazali
6. kak zuwati
7. kak Ayu-gebong

Sampai umah kak ayu, dah x larat nak makan...laksam oh laksam, leh kali ak kene request kat geb ni, sebab hari tu mmg xleh masuk dah..
Raya ke-3, walaupun ak x kemana2 open house, kali ni umah ak pulak yg open..tp tetamu nye, cuma org bujang2 dan ibu2 yang single mingle..Menu nye simple je, kueh teow sup, nasi impit, rendang dan kuah kacang.
Raya ke-4 rasa mcm x ke mana2..Raya ke-5 pulak, sempat pg lunch raya dekat rumah Kak yati-lili, then sebelah malam nye, ke rumah Kak Syaliza untuk pekena laksa johor.

Ujung minggu, suasana raya kembali rancak dengan beberapa jemputan open house. hari sabtu, bermula dari breakfast hingga la ke dinner. Awl pagi kami bertandang ke rumah Kak Linda untuk menjamu nasi lemak besut..hehe..

1. breakfast @ Kak Linda's
2. 2nd breakfast @ Kak Aya's
3. Lunch @ WUMA open house
4. Dinner @ Kak Pica's




Penat jugak hari ni, sebab memang mkn x beringat......Raya ke-7 pada hari ahad, dipenuhi dengan rumah terbuka di luar hamilton oleh malaysian yang bekerja di sekitar Hamilton. Bermula dengan rumah Kak Ani Morinsville dan berakhir dengan rumah Kak Ann-Ajib di Te Aroha.

1. Rumah Kak Ani
2. Kak Hanim Te aroha
3. Kak As
4. Kak Ann




HAri ni dah hari Selasa....dah xde open house ye, sume org buzy....keje melambak2...tp ujung mgg ni ada lg.....tungggguuuuuuuu.

Akhir kalam...SALAM AIDILFITRI, MAAF ZAHIR & BATIN

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman di New Zealand part 1- Makanan

Empat musim di bumi New Zealand

Kisah King Midas