Projek Bento: 11 April 2017

Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum W.B.T

Pejam celik pejam celik rasanya dah hampir 5 tahun saya tak update blog..mungkin terlalu sibuk dengan family dan kerjaya. Sekarang anak-anak dah 3 thn 2 bulan dan yang no dua dah 1 thn 10 bln, jadi dah kurang sikit penatnya. Tapi yang  sebenar-benarnya lebih kepada penyakit M- Malas. Since sekarang dan beranak dua..dan tiap-tiap hari pun saya hantar anak ke rumah pengasuh dengan bekal makanan, jadi saya teringin nak berkongsi tentang bekal yang disediakan untuk anak-anak. Coretan dalam blog ni pun boleh jadi kenangan saya sendiri dan keluarga pun suatu hari nanti. Sebut pasal bekal makanan ni orang sekarang lebih gemar panggil 'BENTO'. 

Berdasarkan apa yg saya jumpa dalam wikipedia, 'BENTO' ni berasal dari perkataan Jepun. Ni ha maksudnya:

"Bento (弁当, bentō) is a single-portion takeout or home-packed meal common in Japanese cuisine"


Dulu, saya sendiri selalu beli dekat  kafe ofis untuk sarapan pagi. Sekarang saya lebih suka prepare bekal sendiri sekali dengan bekal anak-anak dan suami. Lebih menjimatkan masa (pagi-pagi rushing nak hantar anak2 dan masuk ofis punch 8.30), lebih menjimatkan wang serta yang lebih penting we know what we eat 😁😁😁😁.

Hari ni Selasa, 11 April 2017, sempat saya sediakan Bento seperti gambar di bawah:



BENTO AYAH


 So, Bento Ayah dan Ibu sama je, 
2 slice fine wholemeal bread (Gardenia-Plastic Kuning)
Setengah biji pear hijau (terselit dekat roti tu) πŸ˜ŽπŸ˜ŽπŸ˜ŽπŸ˜…
Omelette (telur ayam kampung) πŸ˜„πŸ˜„
Broccoli celur
Baked beans tumis dengan planta & bawang merah


BENTO IBU


Kan saya dah bagi tau..Bento Ibu sama dgn Bento Ayah πŸ˜†πŸ˜†
2 slice fine wholemeal bread (Gardenia-Plastic Kuning)
Setengah biji pear hijau (ada ruang utk buah shj) πŸ˜ŽπŸ˜ŽπŸ˜ŽπŸ˜…
Omelette (telur ayam kampung) πŸ˜„πŸ˜„
Broccoli celur
Baked beans tumis dengan planta & bawang merah


BENTO LUQMAN & SARAH


Bento Baby-baby ibu
Mashed potatoes (kentang lenyet + susu cair + butter + Garam)
Omelette (telur ayam kampung + blended broccoli  + Shredded carrot) πŸ˜„πŸ˜„
Baked beans tumis dengan planta & bawang merah
Vanilla muffin (beli aeon big je)
Slices buah betik


Masa Penyediaan 30- 45 Minit..sambil2 buat kerja lain di dapur.. I woke up at 5.40 a.m today. 
Sekian untuk hari ini 😚😚😚😚

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman di New Zealand part 1- Makanan

Empat musim di bumi New Zealand

Kisah King Midas